Personal Leadership Alignment

Onze cyclus is een praktijkgerichte combinatie van leiderschap coaching, strategisch en waarachtig storytelling en media- en communicatietraining. Iedere cyclus is afgestemd op de persoonlijke en organisatie context en behoeften van de deelnemer(s). Sessies kunnen in zowel het Nederlands als Engels worden gegeven. We gaan graag in gesprek over een passende cyclus met bijbehorende zakelijke afspraken.

Wij zetten onze eigen observaties, geleerde lessen en praktijkervaring van de afgelopen 25 jaar in om anderen te helpen in hún persoonlijke verbinding met en impact op hun stakeholders. Wij werken aan alle dimensies van oprecht, geloofwaardig en effectief leiderschap:

  • Inhoud (visie en strategie),
  • Houding (leiderschapsbewustzijn)
  • Vaardigheden (communicatie impact in de praktijk)

Concrete aanleidingen voor leiders en executive teamleden om deze cyclus te volgen zijn:

  • Aannemen nieuwe (leiderschap) functie
  • Verkrijgen intern en extern draagvlak voor nieuwe strategie
  • Vergroten van communicatieve authenticiteit, effectiviteit, paraatheid
  • Versterken van zelfvertrouwen en verbinding in communicatief opzicht
  • Verwoorden en uitdragen van gevoelige kwesties
  • Voorbereiden van high profile communicatiemomenten (intern, extern, media)

Oprecht, geloofwaardig en effectief leiderschap vraagt om een constante confrontatie met jezelf, bewustzijn en diverse vaardigheden die je je eigen maakt door ze doorlopend toe te passen en aan te scherpen – soms bewust, soms onbewust. Het is als het trainen van spieren: gewoon doen, volhouden en jezelf blijven uitdagen met nieuwe prikkelingen.
Sessies vinden in principe plaats bij Number 5, een verborgen huis in het groen in het centrum van Den Haag. Hier kan alles gezegd worden, is iedereen gelijk en is alles vertrouwelijk. Het haalt je uit je comfortzone en voelt toch veilig.

Jolien Wiesenhaan en Laurentien van Oranje
juli 2017

We geloven in alignment als sleutel van verbinding en impact

Je hebt de verantwoordelijkheid op je genomen om het verschil te maken in een dynamisch, veranderlijk en grillig speelveld, of dat nu is vanuit een sector, bedrijf, maatschappelijke missie of politieke functie. De plek op het podium voelt bijzonder en uitdagend, maar soms ook eenzaam en lastig. Verwachtingen zijn hoog. Middelmatigheid is geen optie.

Je bent de verpersoonlijking van de strategie – het waarom, wat en hoe van de missie en doelen waar je leiding aan geeft. Aan jou om dit geloofwaardig en helder voor het voetlicht te brengen door oprecht en duurzaam impact te maken op interne en externe stakeholders. Jouw persoonlijke alignment is de sleutel om je met hen te verbinden en mee te krijgen in jouw missie. Dit vraagt om consistentie en het kost energie want het gaat over zowel emotionele als rationele buy-in.

Het vraagt nogal wat om ‘aan’ te zijn, op ieder moment van de dag:
Mentaal en inhoudelijk altijd voorbereid zijn in een onvoorspelbare context.
Je eigen koers varen en open blijven staan voor kritiek en andere inzichten.
De druk van verschillende verwachtingen verwelkomen en waarmaken.
Je bewust zijn van het gewicht van je woorden, houding en gedrag.
In ieder contactmoment energie uitstralen en echt verbinden.
Flexibel omgaan met onverwachte reacties.
Bekeken worden en je toch vrij voelen.

Het vraagt ook nogal wat om de juiste balans te vinden tussen:
Je functie effectief uitvoeren en toch jezelf blijven.
Besluitvaardig zijn en anderen op het juiste moment betrekken en vragen stellen.
Overtuigend en krachtig communiceren en gepast kwetsbaarheid tonen.
‘Aan zijn’ en manieren vinden om ‘uit te gaan’ die bij je passen.

Omstandigheden veranderen continu dus alignment is een dynamisch en doorlopend proces dat voortdurende monitoring en aanpassing vereist.

Wij werken aan de hand van drie alignment principes

Clarity

Wat voor jou duidelijk, vanzelfsprekend en intuïtief is, kan voor anderen onduidelijk, onwennig en verwarrend voelen. Is de strategie een helder en simpel verhaal zodat het met anderen gedeeld kan worden? Begrijpt het ​​team, de organisatie en andere stakeholders de hoofdlijnen van de koers en wat de verwachtingen zijn? Doorleef je het zelf? Weten jouw interne en externe stakeholders waar je voor staat? Hoe zie je jezelf als leider achter de schermen en in de spotlights? Waar voel je je kwetsbaar, waar juist krachtig? Hoe blijf je jezelf, jonglerend met je persoon en je rol? Hoe blijf je met beide voeten op de grond staan terwijl je de leiderschapsrol overtuigend invult? Hoe blijf je er plezier in hebben en kun je ook af en toe ‘uit’ zijn zodat je ook verbonden blijft thuis?

Dialogue

Het voeren van constructieve dialogen is cruciaal in het vervullen van een leiderschapsrol, of het nu is met collega’s, klanten of leveranciers is. Communicatie gebaseerd op alleen maar zenden is niet meer van deze tijd. Mensen verwachten betrokkenheid en medeverantwoordelijkheid en steeds vaker co-creatie. Leiderschap betekent dus ook anderen toelaten op het podium, niet alleen antwoorden hebben maar juist ook vragen weten te formuleren en goed kunnen luisteren, ook wat tussen de regels door wel en niet wordt gezegd. Door anderen een deel van het gesprek te maken, open je de deur naar gedeelde eigendom en verantwoordelijkheid, wat uiteindelijk bepalend is voor je eigen succes. Dit vraagt aan de ene kant om duidelijk weten waar je naar toe wil gaan en aan de andere kant een open houding, zelfreflectie en luistervaardigheden en inlevingsvermogen.

Energy

Mensen volgen een leider op de inhoud van de missie, strategie en verhaal, op het gevoel dat een leider hen geeft en uiteindelijk ook op de positieve energie die de leider uitstraalt. Energie gaat om oprechte en duurzame verbinding. Deze kan verschillende vormen aannemen – van expressief en extrovert tot meer ingetogen en gereserveerd. Energie betekent ruimte nemen maar juist ook ruimte laten voor de ander om het beste uit zichzelf te halen en zich op zijn gemak te voelen. Iedereen heeft een bron om de eigen energie op te laden. Door zich bewust te zijn van je eigen bron van energie en de manier waarop dat over komt, kan energie worden ingezet als middel van oprecht, geloofwaardig en effectief leiderschap.

We bewandelen samen drie etappes

00.Introductie

Verkennend gesprek om concrete doelstellingen en focus voor het gehele traject te bepalen en zakelijke afspraken te maken.

Onderdelen

  1. Gesprek

1.Assessment

1. Inhoud, o.a.

  • Welk verhaal wil je vertellen?
  • Hoe verhouden ‘corporate’ / eigen boodschappen zich tot elkaar?
  • Wat wil je wanneer bereiken?

2. Houding, o.a.

  • Hoe zie je je eigen leiderschapsrol?
  • Hoe definieer jij ‘succes’?
  • Wat zijn jouw talenten en valkuilen?

3. Vaardigheden, o.a.

  • Hoe communiceer je met impact?
  • Hoe ben je constant ‘communicatie-paraat’?
  • Hoe kom je oprecht en overtuigend over?

Onderdelen

  • 1-3 gesprekken
  • Aanbevelingen voor speerpunten van het programma
  • Voorstel Training programma

2.Training

1. Toepassing van de 3 alignment principes (clarity, dialogue, energy) in de praktijk, zowel persoonlijk als professioneel.
2. Praktijkoefeningen, eerlijke feedback en handige tips die dagelijks toepasbaar zijn:

  • Inhoud: kernboodschappen, onderbouwingen, balans feiten en storytelling.
  • Houding: uitstraling en stijl die bij je passen en manieren om deze effectief toe te passen.
  • Vaardigheden: hoe communiceer je in verschillende situaties?

Onderdelen

Lengte en opzet wordt bepaald op basis van de assessment

3.Evaluatie

1. Wat zijn je leeruitkomsten?
2. Wat heb je nodig om inzichten en aanbevelingen blijvend toe te passen?

Onderdelen

  • Zelf-evaluatie
  • Evaluatie cyclus
  • Praktische tips

De trainer-coaches

Laurentien van Oranje

Strategie, communicatie en stakeholder- en issue management
1995 – 2001: European Policy Centre; Edelman Public Relations Worldwide; BSMG Worldwide; Weber Shandwick, zelfstandig adviseur o.a. WWF, Haven van Rotterdam; Oprichter Stichting Lezen & Schrijven, Missing Chapter Foundation, Number 5 Foundation.
Storytelling
Auteur (7 boeken), journalistiek (University of Berkeley, US), CNN Video journalist, radio.
Dialoogleider, trainer-coach
Vanaf 1995: leiderschap & communicatietraining aan top managers van diverse bedrijven in NL en internationaal en voor het programma Strategisch Omgeving Management (SOM); media training; workshops ‘verantwoordelijke reclame’ voor juristen en senior lijn managers wereldwijd; dialoogleider tussen Raden van Bestuur en hun Raden van Kinderen.
Media
Vanaf 2001: talloze interviews en mediamomenten in NL en internationaal: televisie (o.a. DWDD, Pauw, Jinek, NOS (Jeugd)journaal) en regionale omroepen, pers (dagbladen, weekbladen) en radio (o.a. NOS, BNR).

Jolien Wiesenhaan

Marketing, HR, Corporate Branding en Employer Branding
Vanaf 1990 – 2001 bij Unilever in Nederland, Korea, Japan en Oost-Europa. Vanaf 2001 opdrachten bij verschillende organisaties buiten Unilever.
Professional coaching & Identity consultancy
Oprichter Dutch Vision Institute. Gecertificeerd ICF en MMS transformational coach (ACC). Accreditatie Real Drives en MBTI 1&2 en Teams©. Vele teams en organisaties begeleid op het gebied van visieontwikkeling, positionering, marketing, leiderschap en persoonlijke ontwikkeling zowel in Nederland als in Singapore. Meer dan 15 jaar ervaring op het gebied van Carrière -en Executive coaching.

Voor meer informatie:

jolien@dutchvisioninstitute.nl